JAK PRODLOUŽIT ŽIVOTNOST BATERIE ELEKTROKOLA ?

aneb kdo se stará, ten jezdí déle (a šetří peníze)

Logo ŽIVOTNOST BATERIE ELEKTROKOLABaterie elektrokola (stejně jako každá jiná baterie) časem a způsobem používání ztrácí svoji kapacitu. A je jedno, jaký typ článků obsahuje. Kapacitu nakonec ztratí každá. Odhadovaná průměrná životnost moderních Li-Ion nebo Li-Pol baterií je 800 až 1000 plných nabíjecích cyklů (což odpovídá 4 až 8 letům), u starých olověných 500.

Baterie (kromě olověných) obsahují vedle článků i řídící elektroniku tzv. BMS (Battery Management System). Je to "mozek" baterie, který dohlíží na správné rovnoměrné dobíjení a vybíjení článků baterie. Ale BMS je jen jeden z prvků prodlužujících životnost. Tím druhým (důležitějším) jste vy. Dodržováním několika jednoduchých zásad můžete životnost vaší baterie podstatně prodloužit.

 

    6 ZÁSAD PÉČE O BATERII ELEKTROKOLA

     

     1.  Nevybíjejte baterii "do mrtva"

    Logo VYBITÉ BATERIE ELEKTROKOLA

    A když se vám to přece jen podaří, tak ji ihned nabijte. Nenechávejte ji ležet prázdnou, může dojít k jejímu nevratnému poškození. Pokud často baterii vyjíždíte na 0%, zvažte pořízení další nové nebo repasované s větší kapacitou.

     2.  V sezóně dobíjejte na 100% hned po dojezdu

    Logo NABITÉ BATERIE ELEKTROKOLA

    Když delší dobu nepojedete (týden a více), dobijte jen na 80%. Současné baterie Li-Ion nebo Li-Pol nabíjejte bez ohledu na zůstatek kapacity hned po dojezdu (často se setkáte s argumentem, že se má baterie nejdříve zcela vybít - je to nesmysl a těmto moderním bateriím to naopak škodí).

     3.  Mimo sezónu když nejezdíte, dobijte na 60%

    Logo BATERIE ELEKTROKOLA 60%

    60% nabití při nepoužívání baterie je pro její životnost nejoptimálnější (tj. 3 čárky z 5 na ukazateli). 1x měsičně zkontrolujte. Jakmile kapacita klesne na 40% (2 čárky z 5), dobijte opět na 60%.

     4.  Horko škodí, zima škodí

    Logo BATERIE OPTIMÁLNÍ TEPLOTNÍ ROZSAH

    Nenechávejte elektrokolo zbytečně stát na přímém slunci, baterie se přehřeje a může se poškodit. Obecně platí, že teploty nad 30ºC a pod 0ºC mají negativní vliv na živostnost baterie. Ideální skladovací teplota při nepoužívání je pokojových 20º C.

     5.  V chladném počasí ji chraňte neoprénem

    Logo BATERIE V NEOPRÉNU

    Držte baterii v teple pomocí neoprénových obalů, ovšem jen v chladném prostředí (pod 10ºC). Baterie se během své práce mírně zahřívá, neoprén drží teplo u ní a výsledkem je nejen větší dojezd, ale především plusové body pro delší životnost baterie.

     6.  Pozor na nárazy a pády

    Logo BATERIE NÁRAZY A PÁDY

    Baterie jsou na hrubé zacházení zvlášť citlivé, výsledkem může být snížená kapacita nebo totální zničení.

     

    Na stránku >>> Blog ze světa elektrokol

     

    Poslat stránku známému: