REPASE BATERIE ELEKTROKOLA?

Ano, ale požadujte kvalitu podloženou písemnou zárukou.

 

Přestože jsou (značkové) baterie elektrokol (přesněji akumulátory) vyráběny moderními technologickými postupy a osazovány co možná nejlepšími lithiovými články (Li-Ion), dříve nebo později stejně začnou ztrácet kapacitu a dojezd se stává kratším a kratším. Týká se to bohužel všech současných baterií bez výjimky. Proces této degradace lze významně zpomalit (viz článek "Jak prodloužit životnost baterie"), přesto je však nevyhnutelný. Jakmile nastane okamžik, kdy už to, co ještě zbylo z původní kapacity, nestačí, je čas na výměnu baterie. Možnosti jsou v podstatě dvě - koupit baterii novou nebo nechat repasovat tu stávající. Je to především cena, kvůli které stojí za to o repasi vážně uvažovat, případně ještě získání vyšší kapacity oproti původní baterii.

 

O co vlastně při repasi jde?

Repase baterie znamená obnovu její původní kapacity (u některých ji lze dokonce navýšit) výměnou článků za nové a provedení celkové elektro revize baterie (především kontroly funkčnosti BMS - Battery management systému, což je integrovaný obvod ("mozek" baterie), který se mj. stará o bezpečné a rovnoměrné nabíjení a vybíjení článků).

Baterie elektrokola je tedy soustava několika článků vzájemně zapojených tak, aby se dosáhlo potřebného výsledného napětí - nejčastěji 36 V (jsou ale i 24V nebo 48V baterie) a požadované kapacity. V současnosti se používají téměř výhradně lithium-iontové články (Li-Ion), které mají nejvýhodnější mix vlastností. Především nemají "paměťový efekt" (tzn. že je můžete nabíjet kdykoli a klidně i částečně třeba během oběda v hospodě), mají relativně přijatelnou hmotnost, životnost a také cenu.

Naopak zapomeňte na zakořeněné "pravdy", že je Li-Ion baterii třeba "formátovat" úplným vybitím a následně úplným nabitím (a to dokonce opakovaně) nebo že je třeba baterii vždy vyždímat do nuly, aby neztrácela svoji kapacitu. Obojí je nesmysl a obojí Li-Ion bateriím škodí! Doporučení stran optimální péče o Li-Ion baterie najdete v našem článku.

Pozor si naopak dejte především na tzv. podbití (tj. stav, kdy napětí jednotlivých článků klesne pod limitní mez - 3V). Částečně proti tomu baterii chrání BMS, ale když ji necháte zcela vybitou ležet delší dobu, nepomůže ani BMS a hrozí pak, že už ji vůbec neoživíte.

Příklad správného a kvalitního provedení repase baterie elektrokola (zdroj: www.repase-aku.cz)

Příklad kvalitního provedení repase baterie elektrokola (zdroj: www.repase-aku.cz).

 

Jaké jsou výhody repasované baterie?

  • Cena jako hlavní argument - díky repasi se dají ušetřit nemalé peníze oproti ceně za novou (až 50%) .
  • Navýšení kapacity je další silný argument - při repasi je možné osadit původní obal články s vyšší kapacitou, než měly ty původní. Tím získáte baterii s celkově větší kapacitou, což ve spojení s nižší cenou dělá zásadně lepší poměr cena/výkon než u baterie nové. Navýšení kapacity ovšem lze provést jen u některých typů baterií - informujte se raději předem.
  • Efektivní využití funkčního obalu a elektroniky (BMS) dosluhující baterie - díky repasi ji dostanete zpět do hry a získáte tak třeba kvalitní záložní baterii na dlouhé vyjížďky za rozumný peníz.
  • Nedostupnost nových baterií daného typu nebo kapacity, kdy díky inovacím výrobců může nastat situace (a nastává), že baterii do svého několik let starého elektrokola už neseženete (např. viz článek BOSCH 2020 - inovace od lídra, kde píšeme o tom, že od roku 2020 bude BOSCH vyrábět baterii PowerTube sice s větší kapacitou (625 Wh), ale v rozměrově jiném pouzdře, což není pro majitele současných elektrokol s pohonem Bosch úplně dobrá zpráva. Naštěstí stále zůstávají v prodeji původní PowerTube 400 Wh a 500 Wh, ale kdo ví na jak dlouho?).

 

...a jaké jsou nevýhody?

  • Vždy to bude "jen" repase, byť kvalitně provedená. Kdo si potrpí na nové věci podepsané renomovanou značkou, za kterou je ochoten si připlatit, pro toho nebude repase nikdy to pravé ořechové.
  • Riziko, že naletíte nekvalitní firmě. Ale to se dá úspěšně eliminovat...

 

Devatero kvalitní repase

  1. Vstupní diagnostika stávajícího stavu baterie včetně kontroly funkčnosti BMS a ostatních součástí baterie.
  2. Výměna článků za nové značkové od renomovaných výrobců (Samsung, Panasonic, Sanyo, LG nebo Sony), kteří dodávají články i do originálních baterií výrobců pohonů (Bosch, Shimano, Yamaha, Brose a dalším).
  3. Pozor! Nelze použít jakýkoliv byť značkový článek. Články musí mít patřičné elektrické vlastnosti vhodné pro použití do baterií elektrokol, tj.  musí zvládat konstantní vysoký proudový odběr (někdy se také označují jako "články vhodné pro trakční pohony").
  4. Usazení článků do rastrů, které spolehlivě drží články na svém místě (často však nejsou obsaženy ani v originálních bateriích).
  5. Správné připojení soustavy článků zpět k BMS.
  6. Dodržování technologických postupů v souladu s normami z oboru elektro (jinými slovy by měl repasi provádět odborník z oboru).
  7. Výstupní diagnostika s protokolem o skutečně naměřených hodnotách repasované baterie.
  8. Písemná 24 měsíční záruka na funkčnost baterie (výrobní vady článků, jejich sestavení a připojení k původní elektronické jednotce BMS).
  9. Pečlivá evidence výrobního čísla (konkrétní baterie) v celém procesu repase, tj. od vstupu baterie do firmy až po její výstup (odeslání zpět zákazníkovi), aby se předcházelo nahodilým záměnám.

Některé firmy si dokonce věří natolik, že nabízejí navíc ještě nadstandardní 24 měsíční záruku na zbytkovou kapacitu baterie. V praxi to znamená, že i na konci 24. měsíce by měla být vaše baterie stále "živá" a disponovat minimální garantovanou kapacitou.

"Devatero" je tu záměrně, protože na trhu existuje vedle profesionálních firem také řada neprofesionálů a domácích kutilů, kteří nabízejí za velmi nízké ceny nejistou kvalitu, kdy nedodržují některý nebo dokonce všechny zmíněné body "Devatera".

Co se může stát, když jsou použity nevhodné články, které nezvládají potřebné konstantní vysoké proudové odběry? Nemusí rovnou hořet, stačí, že jednoduše nedojedete moc daleko. Během jízdy se baterie elektrokola začne brzy nadměrně zahřívat, až nakonec zasáhne BMS a z bezpečnostních důvodů ji od pohonu odpojí. Takové opakované přetěžování a odpojování vede k nadměrnému přehřívání a rychlé degradaci článků, což vede k dramatickému zkrácení životnosti baterie. Nehledě na fakt, že se pro vás jízda na takovém elektrokole stane noční můrou.

Je třeba si uvědomit, že baterie elektrokola je taková malá chemická továrna, která si zaslouží respekt, protože disponuje obrovským energetickým potenciálem. Tady platí dvojnásob, že je dobrou služkou, ale zlou a nebezpečnou paní.

Příklad nekvalitního provedení repase baterie (zdroj: www.repase-aku.cz)

Příklad nekvalitního provedení repase baterie za použití sice značkových, ale pro elektrokola nevhodných článků (zdroj: www.repase-aku.cz).

Ale abychom nestrašili víc, než je nutné. Na trhu je řada kvalitních firem, které repase umí na špičkové úrovni a často mají jejich baterie dokonce lepší parametry, než ty původní originální (mají vyšší kapacitu a kvalitnější články a celkové zpracování) a jsou také schopny na svou práci bez okolků vystavit písemné záruky.

 

Podle čeho vybrat firmu pro repasi?

  1. Písemná záruka 24 měsíců na funkčnost repasované baterie. Ústní nebo mailové ujištění nemá žádnou váhu (firmy s nižší kvalitou dávají často jen 6 měsíců, což odpovídá i životnosti jimi dodávaných článků).
  2. Reference a nabízený záruční i pozáruční servis - jak dlouho je firma na trhu? Jaké jsou reference zákazníků? Jsou volně k dispozici kontakty a otevřená komunikace s firmou? Je firma na sociálních sítích a komunikuje se svými fanoušky?
  3. Jaké články firma pro repasi používá a odkud pocházejí - požadujte vždy články renomovaných výrobců (Samsung, Panasonic, Sanyo, LG nebo Sony) a nejlépe písemnou garanci o tom, že články splňují svými vlastnostmi požadavky pro použití v bateriích elektrokol (jsou tedy schopné bezpečně dodávat potřebný vysoký konstantní proud).
  4. Písemný výstup z diagnostiky hotové repasované baterie, dokladující kapacitu a celkovou funkčnost baterie nejlépe s uvedením typu použitých článků.
  5. Firma zvládne vyměnit i vadný BMS - pokud při diagnostice zjistí, že je vadný BMS, tak ji vymění (nejlépe za originální; např. u baterií Bosch je BMS natolik složitý, že výměna za originální je nutností). 

 

Suma sumárum

Dívat se na repasovanou baterii rovnou jako na něco špatného nebo nebezpečného je neopodstaněné, pakliže jeji zhotovitel dodržuje zásady kvality při jejím provedení a je schopen bez výmluv tuto kvalitu garantovat písemnou zárukou. Pak není moc co řešit a až 50% úspora z ceny nové baterie je jen příjemnou odměnou za přiměřenou míru odvahy a důvěry.

 

 

Na stránku >>> Blog ze světa elektrokol

 

Poslat stránku známému: