OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Kontaktujte nás: +420 705 005 007 | info@ecyklistika.cz

TIPY JAK DOJET NA ELEKTROKOLE CO NEJDÁL

aneb bez obav vždy do cíle

 

 

 TIP 1 

SNIŽTE CELKOVOU HMOTNOST

jezdec ¦ elektrokolo ¦ náklad ¦ příslušenství

Celková hmotnost elektrokola vs Dojezd
  • Je to stejné jako u auta, čím víc ho naložíte, tím vyšší má spotřebu.
  • Vozte s sebou jen nepostradatelné věci pro konkrétní trasu (např. pro kratší jízdu po městě nebo do zaměstnání není třeba s sebou vozit třeba náhradní duši, pumpičku, montážní páčky, nářadí, láhev s pitím, protože příp. pomoc je dostupná na zavolání a občerstvení je na každém rohu).

 TIP 2 

SNIŽTE VALIVÝ ODPOR PNEUMATIK

vzorek ¦ šířka ¦  směs ¦ nahuštění

Pláště MAXXIS - zdroj: www.maxxis.com
  • Čím nižší vzorek pláště, tím menší valivý odpor.
  • Čím méně přechodů s hranou na dezénu (vzorku) pláště, tím menší valivý odpor (např. šípovitý dezén, spojitý dezén, hladký plášť jsou na tom lépe než drapáky do terénu).
  • Čím užší plášť, tím menší kontaktní plocha a tím menší valivý odpor.
  • Čím tvrdší směs pneumatiky, tím menší přilnavost a menší valivý odpor.
  • Nahuštěná (tvrdá) pneumatika klade mnohem menší valivý odpor.

 TIP 3 

UDRŽUJTE OPTIMÁLNÍ FREKVENCI ŠLAPÁNÍ

tzv. kadenci

Kadence šlapání vs Dojezd elektrokola
  • Optimální frekvence (kadence) šlapání je okolo 75±5 ot./min. - když se vám ji bude dařit držet (především včasným a správným řazením), bude i spotřeba významně nižší - řídící jednotka elektrokola vyhodnocuje až 1000x za vteřinu mj. i frekvenci šlapání a tlak na pedály a podle toho dávkuje výkon motoru.
  • Aktuální kadenci a současně s ní spojenou aktuální spotřebu energie je u některých cyklopočítačů možné sledovat během jízdy přímo na jeho displeji a "odchytit" si tak přesně optimální kadenci, při které je nejnižší odběr energie (např. cyklopočítač Bosch Kiox).

 TIP 4 

VČAS A SPRÁVNĚ ŘAĎTE PŘEVODY

Řazení vs Dojezd elektrokola
  • Řadit, řadit, řadit - zařazený správný převod jde ruku v ruce s tipem č. 3 o optimální frekvenci šlapání. I když vás to bude na elektrokole svádět jet dlouho na jeden většinou těžší (rychlý) převod, nezapomínejte řadit. Motor se tak udrží v optimálních otáčkách s nejnižší možnou spotřebou cenné energie a vy dojedete dál.

 TIP 5 

ZVYŠUJTE STUPEŇ ASISTENCE POSTUPNĚ AŽ S ÚNAVOU

Stupně asistence vs Dojezd elektrokola
  • Začněte jízdu na nízkých stupních asistence (OFF nebo ECO) a až s nastupující únavou si dopřejte vyšší úrovně pomoci (TOUR a vyšší). Zásadním způsobem tím ovlivníte maximální dojezd (až o 50%!).

 TIP 6 

ZVYŠUJTE SI SVOJI KONDICI A VÝKONNOST

Výkonnost jezdce vs Dojezd elektrokola
  • Lepší kondice znamená menší spotřebu energie z baterie - na začátku sezóny budete potřebovat od motoru větší pomoc (vyšší stupně asistence), zatím co na konci sezóny pak stejnou trasu zvládnete s menší námahou na nižším stupni asistence motoru díky lepší kondici, kterou během sezóny naberete. Aby se to dařilo, jezděte pokud možno často a pravidelně. Raději kratší úseky a často než jednou za měsíc 100 km.

 TIP 7 

NEZASTAVUJTE V KOPCI, ALE AŽ NA NĚM

Zastavování v kopci vs Dojezd
  • Rozjezd do kopce je přirozeně podstatně těžší disciplína pro vaše nohy a motor elektokola (a baterii) než rozjezd po rovině. Při takové operaci energie doslova proudí z baterie ven, protože rozhýbat někdy i 120 kg hmoty není jen tak. Tip je to triviální, ale všimněte si na svých cestách, jak často cyklisté staví zrovna v kopci.
  • Je zcela ve vaší moci, kde nakonec zastavíte a tím ušetříte nezanedbatelnou porci energie.

 TIP 8 

REDUKUJTE POČET ZASTAVENÍ / ROZJEZDŮ NA MINIMUM

Počet zastavení vs Dojezd
  • Rozjezdy jsou velkým "žroutem" baterie - pokud to situace a stav vaší kondice dovolí, snažte se minimalizovat počet zastavení a tím pádem rozjezdů. Rozdíl poznáte velmi rychle na mnohem delší výdrži baterie.

 TIP 9 

ROZJÍŽDĚJTE SE PLYNULE A ZVOLNA

Plynulý rozjezd vs Dojezd elektrokola
  • Prudké dynamické rozjezdy "žerou" baterii - je to podobné jako v autě. Když budete jezdit na elektrokole stylem brzda-plyn, nebudete mít sice vír v nádrži, ale určitě bude ve vaší baterii. Příčinou je při takovém stylu jízdy nižší účinnost motoru, při které se značná část enegie místo na pohyb přemění na teplo.

 TIP 10 

JEZDĚTE PODLE INFORMACÍ Z CYKLOPOČÍTAČE

Cyklopočítač Bosch Kiox vs Dojezd - zdroj: www.bosch-ebike.com
  • Cyklopočítače jsou mozkem elektrokola - zobrazují v reálném čase řadu informací. Některé umí zobrazit i aktuální frekvenci šlapání a k tomu aktuálně dodávaný výkon motoru. Vedle toho neustále aktualizuje odhadovanou vzdálenost na zbývající kapacitu baterie podle dosavadního stylu jízdy. Minimálně prvních několik stovek kilometrů se naučte udržovat optimální kadenci šlapání, u které je dodávaný výkon motoru co nejmenší. Dojedete tak spolehlivě mnohem dál.

 TIP 11 

UDRŽUJTE AKTUÁLNÍ VERZI ŘÍDÍCÍHO SOFTWARU

Cyklopočítač BOSCH Nyon SW update - zdroj: www.bosch-ebike.com
  • Mininálně 1x ročně kontaktujte svůj cykloservis a nechejte si provést diagnostiku elektro-komponent vašeho elektrokola (motoru, baterie, řídící jednotky a cyklopočítače). V rámci tohoto servisního úkonu vám servis nahraje poslední verzi řídícího SW. Je to opět stejné, jako u moderních aut.
  • Nová verze s sebou vždy přináší mj. lepší hospodaření s cennou energií (Power Management).

 TIP 12 

UDRŽUJTE BATERII V TEPLE

Neoprénový obal baterie Fahrer vs Dojezd - zdroj: www.fahrer-berlin.de
  • Už se vám stalo, že jste chtěli fotit mobilem v zimě a baterie mizela před očima nebo se mobil rovnou vypnul? Chlad bateriím nesvědčí, baterie elektrokol nevyjímaje. Už při teplotách pod 10 st. C se doporučuje chránit ji před chladem - k tomu se ideálně hodí neoprénové obaly na míru. Při jízdě se baterie totiž zahřívá, neoprén výborně izoluje od chladného okolí a drží uvolněné teplo z baterie uvnitř. Odměnou vám bude v chladném počasí až o 10% větší dojezd!

 TIP 13 

VOZTE VÍCE ENERGIE S SEBOU

náhradní baterie ¦ repase baterie na vyšší kapacitu

Baterie BOSCH - zdroj: www.bosch-ebike.com
  • Náhradní baterii vozte s sebou - zdvojnásobí se už tak velký akční rádius, kam si můžete zajet na výlet nebo vám to dovolí strávit v těžkém kopcovitém terénu více času a zábavy, navíc vám dodá klidu, když víte, že ještě jednu porci energie máte v záloze.
  • Nebojte se repasovaných značkových baterií od spolehlivých dodavatelů - pořídíte je za polovinu ceny a dokonce s vyšší kapacitou, než měla ta původní, a to vše s písemnou zárukou.
  • !!! Vyhněte se neznačkovým bateriím nebo repasovaným bateriím od pochybných dodavatelů (bez dokladu, bez jasného původu, bez záruky = škody na vašem elektrokole mohou být fatální).

 TIP 14 

VEZMĚTE S SEBOU NABÍJEČKU A NIC UŽ VÁS NEZASTAVÍ

Bosch nabíječka na cestách vs Dojezd - zdroj: www.bosch-ebike.com
  • Nabíječka s sebou je sázka na jistotu - když vašemu elektrokolu bude docházet šťáva, zastavte se někde v hospodě a dejte si oběd a mezi tím se vám baterie dobije na další kus cesty (za 1 hodinu na 30%, za 2 hodiny na 50% kapacity u 500Wh baterie). V extrémním případě se tak stane váš dojezd nekonečný :-)
  • Více o nabíječkách a dobách nabíjení - zde.

 

 

Na stránku >>> Fakta a mýty o dojezdu