OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Kontaktujte nás: +420 705 005 007 | info@ecyklistika.cz

BATERIE JE DUŠÍ ELEKTROKOLA

aneb výhody elektrokola jsou živé tak dlouho, jak dlouho zůstane živá baterie

 

  • Baterie a nabíječka je vždy v ceně - každé elektrokolo zakoupíte vždy s řídící jednotkou, motorem, baterií, nabíječkou a cyklopočítačem v ceně elektrokola. Je samozřejmě možné dokoupit náhradní baterii (i s jinou kapacitou, originální nebo repasovanou) a nabíječku, ale vždy dbejte na to, aby byly kompatibilní s vaším elektrokolem (ideálně tedy od stejné značky příp. se poraďte v cykloservisu nebo na stránkách výrobce elektrokola nebo baterie).
  • Kapacita (Wh) - hlavní parametr baterie, čím vyšší hodnota, tím lépe. Nejlepší baterie mají až 650 Wh (BROSE), slušný standard je dnes 500 Wh. Bosch nabízí spojením kapacit dvou až 500 Wh baterií celkovou kapacitu až 1000 Wh (tzv. DualBattery system). Kapacitu baterie lze vypočítat z jejich základních parametrů "napětí V" x "kapacita Ah" = "kapacita Wh".
  • Napětí (V) - baterie pro elektrokola se vyrábějí s napětím 24 V (městká elektrokola), 36 V (nejpoužívanější varianta) a 48 V (nákladní a speciální elektrokola).
  • Typ - pro elektrokola jsou nejlepší moderní lithiové baterie (Li-Ion, Li-Pol, LiFePO4), mají dobrý poměr cena/výkon, dlouhou životnost, nemají tzv. paměťový efekt (ztráta kapacity).
  • Životnost - moderní baterie zvládnou velký počet plných nabíjecích cyklů (800 až 1000), než se jejich kapacita začne významně snižovat. Což v závoslosti na četnosti využití a způsobu zacházení s baterií odpovídá životnosti cca 4 až 8 let.
  • Značka - všichni velcí výrobci pohonů pro elektrokola dodávají i baterie (Bosch, Yamaha, Brose, Bafang, Shimano a další). Nepoužívejte neznačkové baterie a ani nekupujte "značkové" baterie z druhé ruky bez znalosti původu. Může to být příliš drahý špás. Pokud máte hlouběji do kapsy, raději se obraťte na solidní firmu, která provádí repasy značkových baterií se zárukou (třeba Repase-Aku.cz). Více o značkových bateriích a nabíječkách - zde.
  • Nabíjení - lithiové baterie lze nabíjet kdykoli a jakkoli dlouho, nemá to vliv na jejich životnost. Např. rychlonabíječky (6A) zvládnou nabít 500 Wh baterii na 50% kapacity za 1 hodinu (akorát tak na to dát si oběd a nealko pivko), na 100% za 3 hodiny.
  • Battery management system (BMS) - "mozek" baterie, řídící elektronika, která dohlížící na správné rovnoměrné dobíjení a vybíjení článků baterie. Všechny značkové baterie BMS mají.
  • Umístění na kole - skrytě do rámu (tzv. integrovaná), na spodní rámovou trubku, za sedlo na sedlovou trubku nebo na zadní nosič elektrokola - více zde.
  • Zabezpečení proti odcizení - baterie je drahá věc, proto je v (nebo na) rámu zabezpečena zámkem proti krádeži. K jejímu vyjmutí je potřeba mít bezpečnostní klíč, který dostanete s nákupem elektrokola.
  • Baterie a chlad - v chladném prostředí baterie ztrácí kapacitu rychleji, proto je doporučeno při teplotách pod 10 st. C chránit ji proti chladu (např. vhodným neoprénovým obalem). Významně si tím prodloužíte dojezd.
  • Skladování - při delším nepoužívání (např. přes zimu) baterii držte nabitou mezi 30 a 60% její kapacity (zdroj: www.bosch-ebike.com) a uložte ji při pokojové teplotě (chlad třeba v garáži by způsobil její rychlejší samovybíjení).

 

ROZDĚLENÍ BATERIÍ PODLE UMÍSTĚNÍ NA ELEKTROKOLE

Nejčastější umístění baterie na elektrokolech je: skrytě (plně integrovaná) ve spodní rámové trubce ¦ na spodní rámové trubce ¦ za sedlem na sedlové trubce ¦ na zadním nosiči. Nepříjemnou vlastností baterií elektrokol je jejich hmostnost - podle velikosti a výrobce cca 2,5-4 kg. Přičteme-li k tomu ještě hmotnost motoru (cca 3-4 kg), pak je jistě vhodné zabývat se tím, kde a jak je baterie na elektrokole umístěna.

 

DOPORUČENÍ: Každé z uvedených umístění baterie má své výhody a nevýhody, ale obecně se dá říct, že umístění baterie plně integrované ve spodní rámové trubce je neoptimálnější (a taky nejestetičtější) variantou.

 

UMÍSTĚNÍ BATERIE PLUSY MÍNUSY

PLNĚ INTEGROVANÁ VE SPODNÍ RÁMOVÉ TRUBCE

(všechny druhy elektrokol)

Plně integrovaná baterie ve spodní rámové trubce

+ výhodné umístění pro optimální rozložení hmotnosti elektrokola

+ optimální těžiště elektrokola je dole a blízko středu

+ zvýšená ochrana díky zapouzdření v rámu proti prachu, vodě, poškození a odcizení

+ v chladném počasí v uzavřeném prostoru si baterie sama "topí" = větší dojezd o cca 10%

+ vzhled elektrokola = vypadá více jako normální kolo

+ jsou k dispozici úchyty pro košík (pumpu)

− úkon navíc při výměně baterie - je třeba odmontovat kryt rámu

− vyšší cena = technologicky dražší na výrobu, použití u střední a vyšší cenové kategorie elektrokol

NA SPODNÍ RÁMOVÉ TRUBCE

(všechny druhy elektrokol)

Baterie na spodní rámové trubce

+ výhodné umístění pro optimální rozložení hmotnosti elektrokola

+ optimální těžiště elektrokola dole a blízko středu

+ u některých modelů tzv. polointegrovaná baterie (zapuštěná do rámu) přispívá lepšímu vzhledu elektrokola

vyšší cena = použití u střední cenové kategorie elektrokol

při pádu jen částečná ochrana rámem proti poškození

v chladném počasí "trpí" díky obnažení (je vhodné použít neoprénový obal)

− neestetický vzhled elektrokola ("batoh")

− chybí pozice pro košík (pumpu)

NA ZADNÍM NOSIČI

(městská a skládací elektrokola)

Baterie na zadním nosiči

+ nízká cena = použití u elektrokol nižší cenové kategorie

+ praktický nosič lze navíc používat kromě převozu baterie také např. pro košík nebo převoz nákladu

ve spojení s motorem v náboji zadního kola významně nerovnoměrné rozložení hmotnosti elektrokola

při pádu slabá ochrana proti poškození

v chladném počasí "trpí" díky obnažení (je vhodné použít neoprénový obal)

neestetický vzhled elektrokola (nosič a "batoh")

ZA SEDLOVOU RÁMOVOU TRUBKOU

(městská a skládací elektrokola)

Baterie za sedlovou rámovou trubkou

+ nízká cena = použití u elektrokol nižší cenové kategorie

+ výhodné umístění pro optimální rozložení hmotnosti elektrokola

+ splývá s rámem

+ vhodné pro skládací elektrokola

+ jsou k dispozici úchyty pro košík (pumpu)

ve spojení s motorem v náboji zadního kola nerovnoměrné rozložení hmotnosti elektrokola

při pádu jen částečná ochrana rámem proti poškození

v chladném počasí "trpí" díky obnažení (je vhodné použít neoprénový obal)

  

ROZDĚLENÍ BATERIÍ A NABÍJEČEK PODLE VÝROBCE

Výrobců baterií pro elektrokola je skoro stejně hodně, jako výrobců motorů. Nicméně motory a baterie "velké pětky" - BOSCH, YAMAHA, SHIMANO, BAFANG a BROSE najdeme na většině běžně prodávaných elektrokol, a tak se jim zde věnujeme podrobněji.

  

BOSCH - baterie (www.bosch-ebike.com)

Baterie Bosch PowerTube 625, 500, 400*

Baterie Bosch PowerTube 400, 500 a 625 Plně integrovaná baterie ve spodní rámové trubce 36V 17.4Ah, 13.4Ah, 11.0Ah 625Wh, 500Wh, 400Wh 3.5kg, 2.8kg, 2.8kg 416x65x84mm, 349x65x84mm, 349x65x84mm

s nabíječkou Standard - 4.9h, 4.5h, 3.5h

s nabíječkou Fast - 3.7h, 3.0h, 2.5h

s nabíječkou Compact - 8.8h, 7.5h, 6.5h

Baterie Bosch PowerPack 500, 400, 300

Baterie Bosch PowerPack 500, 400, 300 Baterie na spodní rámové trubce 36V 13.4Ah, 11.0Ah, 8.2Ah 500Wh, 400Wh, 300Wh 2.6kg 325x92x90mm

s nabíječkou Standard - 4.5h, 3.5h, 2.5h

s nabíječkou Fast - 3.0h, 2.5h, 2.5h

s nabíječkou Compact - 7.5h, 6.5h, 5.0h

Baterie Bosch PowerRack 500, 400, 300

 Baterie Bosch PowerRack 500, 400, 300 Baterie na zadním nosiči 36V 13.4Ah, 11.0Ah, 8.2Ah 500Wh, 400Wh, 300Wh 2.7kg  372x122x80mm

s nabíječkou Standard - 4.5h, 3.5h, 2.5h

s nabíječkou Fast - 3.0h, 2.5h, 2.5h

s nabíječkou Compact - 7.5h, 6.5h, 5.0h

Bateriový systém Bosch DualBattery 1000 (2x500)** Baterie Bosch DualBattery PowerTube+PowerPackBaterie Bosch DualBattery 2xPowerPackBaterie Bosch DualBattery PowerPack+PowerRack

Baterie Bosch DualBattery PowerTube+PowerPack Baterie Bosch DualBattery 2xPowerPack Baterie Bosch DualBattery PowerPack+PowerRack

36V 26.8Ah 1000Wh 5.4kg rozměry podle použité kombinace baterií

s nabíječkou Standard - 9.0h

s nabíječkou Fast - 6.0h

s nabíječkou Compact - 15.0h

* Baterie PowerTube jsou vyráběny ve dvou provedeních - 1) horizontálním (montují se "na placato" - vkládají se do rámu zpravidla shora nebo zespodu) nebo 2) vertikálním (montují se "na výšku" - vkládají se do rámu zpravidla zboku). Pozor u novinky PowerTube 625Wh - je delší než předchozí verze PowerTube 500 a 400, tedy nelze osadit do starších elektrokol a naopak.

** Systém DualBattery (spojení dvou baterií Bosch do jednoho systému) přináší zdvojnásobení kapacity až na hodnotu 1000 Wh (500+500 Wh). Možné je kombinovat všechny typy Bosch baterií (PowerTube, PowerPack i PowerRack) o kapacitách 400 a 500 Wh. Kapacity 300 Wh nejsou podporovány. DualBattery inteligentně automaticky řídí rovnoměrné vybíjení i nabíjení obou baterií současně. K montáži je třeba montážní DualBattery kit a doporučujeme ji nechat provést v autorizovaném servisu elektrokol Bosch.

 

BOSCH - nabíječky (www.bosch-ebike.com)

Nabíječka Bosch Compact Charger

Nabíječka Bosch Compact Charger max. 2A 0.6kg 160x75x45mm

baterie PowerPack 500, PowerTube 500 - 7.5h

baterie PowerPack 400 - 6.5h

baterie PowerPack 300 - 5.0h

bateriový systém DualBattery 1000 - 15.0h

Nabíječka Bosch Standard Charger

 Nabíječka Bosch Standard Charger max. 4A  0.8kg 190x86x54mm

baterie PowerPack 500, PowerTube 500 - 4.5h

baterie PowerPack 400 - 3.5h

baterie PowerPack 300 - 2.5h

bateriový systém DualBattery 1000 - 9.0h

Nabíječka Bosch Fast Charger

Nabíječka Bosch Fast Charger
max. 6A  1.0kg 200x90x60mm

baterie PowerPack 500, PowerTube 500 - 3.0h

baterie PowerPack 300, PowerPack 400 - 2.5h

bateriový systém DualBattery 1000 - 6.0h

 


 

YAMAHA - baterie (www.global.yamaha-motor.com)

Baterie Yamaha Multilocation 600

Baterie Yamaha Multilocation 600 Plně integrovaná baterie ve spodní rámové trubce 36V 16.5Ah 600Wh 3.8kg

s nabíječkou High Speed - 4.0h

Baterie Yamaha Down Tube 500, 400

Baterie Yamaha Down Tube 500, 400 Baterie na spodní rámové trubce 36V 13.6Ah, 11.0Ah 500Wh, 400Wh 3.0kg s nabíječkou High Speed - 4.0h, 3.5h
Baterie Yamaha Rear Carrier 500, 400  Baterie Yamaha Rear Carrier 500, 400 Baterie na zadním nosiči 36V 13.6Ah, 11.0Ah 500Wh, 400Wh 3.0kg s nabíječkou High Speed - 4.0h, 3.5h

  

YAMAHA - nabíječky (www.global.yamaha-motor.com)

Nabíječka Yamaha High Speed Charger

Nabíječka Yamaha High Speed Charger max. 4A 184x86x50mm

baterie Multilocation 600 - 4.0h

baterie Down Tube 500, Rear Carrier 500 - 4.0h

baterie Down Tube 400, Rear Carrier 400 - 3.5h

 


 

SHIMANO - baterie (www.shimano-steps.com)

Baterie Shimano Integrated BT-E8020

Baterie Shimano Integrated BT-E8020 Plně integrovaná baterie ve spodní rámové trubce 36V 14.0Ah 504Wh 3.1kg

s nabíječkou EC-E6000-1 - 5.0h

Baterie Shimano Down Tube BT-E8010, BT-E8014, BT-E6010

Baterie Shimano Down Tube BT-E8010, BT-E8014Baterie Shimano Down Tube BT-E6010 Baterie na spodní rámové trubce 36V 14.0Ah, 11.6Ah, 11.6Ah 504Wh, 418Wh, 418Wh 2.6kg s nabíječkou EC-E6000-1 - 5.0h, 4.0h, 4.0h
Baterie Shimano Rear Carrier BT-E6001, BT-E6000  Baterie Shimano Rear Carrier BT-E6001, BT-E6000 Baterie na zadním nosiči 36V 14.0Ah, 11.6Ah 504Wh, 418Wh 2.6kg s nabíječkou EC-E6000-1 - 5.0h, 4.0h


SHIMANO - nabíječky
 (www.shimano-steps.com)

Nabíječka Shimano Charger EC-E6000-1

Nabíječka Yamaha High Speed Charger max. 4A

baterie Integrated, Down Tube a Rear Carrier 504 Wh - 5.0h

baterie Integrated, Down Tube a Rear Carrier 418 Wh - 4.0h

  


 

BAFANG - baterie (www.bafang-e.com)

Baterie Bafang Integrated BT F05.200

Baterie Bafang Integrated BT F05.200 Plně integrovaná baterie ve spodní rámové trubce 43V 5.0Ah 200Wh 2.0kg 368x75x53mm

doba nabíjení - 3.5h

Baterie Bafang Down Tube BT F03.450, BT F04.600

Baterie Bafang Down Tube BT F03.450Baterie Bafang Down Tube BT F04.600 Baterie na spodní rámové trubce 43V   10.5Ah, 14.0Ah  450Wh, 600Wh 3.0kg, 3.5kg   334x73x86mm, 334x89x86mm

 doba nabíjení - 4.0h, 5.5h

Baterie Bafang Carrier BT C01.340.UART, BT C01.450.UART, BT C01.600.UART, BT C01.750.UART

Baterie Bafang Carrier BT C01.340.UART, BT C01.450.UART, BT C01.600.UART, BT C01.750.UART Baterie na zadním nosiči 43V  7.8Ah, 10.4Ah, 14.0Ah, 17.5Ah 340Wh, 450Wh, 600Wh, 750Wh   3.0kg 408x70x123mm 

doba nabíjení - 4.5h, 6.5h, 5.5h, 6.5h

Baterie Bafang Seat Tube BT S01.370.UART

Baterie Bafang Seat Tube BT S01.370.UART Baterie za sedlovou rámovou trubkou 36V  11.4Ah  370Wh  2.5kg   330x110x92mm

doba nabíjení - 6h 

BAFANG - baterie (www.bafang-e.com)

Nabíječka Bafang Charger CHG C01.2A.EN

Nabíječka Bafang Charger CHG C01.2A.EN max. 2A

Nabíječka Bafang Charger CHG C01.2A.EN (2)

Nabíječka Bafang Charger CHG C01.2A.EN (2)
max. 2A

 

Na stránku >>> Kategorie elektrokol
Na stránku >>> Přehled výrobců
Na stránku >>> O rámech a kolech
Na stránku >>> O motorech
Na stránku >>> O cyklopočítačích

 

Poslat stránku známému: